Skal bli bedre ølinformasjon

Regjeringen foreslår endringer i reklameforbudet for alkohol slik at forbrukerne kan få tilgang til nøktern informasjon om alkoholholdige drikker i kanaler forbrukerne selv oppsøker.

Forslaget, som skal ut på offentlig høring, går inn for at det skal være tillatt med nøktern og faktabasert informasjon om alkoholprodukter, der forbrukerne selv oppsøker informasjon. Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug (FrP) varslet dette under Bryggeri- og Drikkeforeningens årsmøte i Bergen og sa forslagene bør bli en ”vinn- vinn” situasjon for alle parter:

– Det er bra for forbrukerne og bra for produsentene. Forbrukerne får med dette en langt bedre mulighet til å skaffe seg faktainformasjonen enn tidligere. Det har de siste årene vært en betydelig økning i antall norske småskala-bryggerier. Dette viser at forbrukere ønsker norske alkoholholdige drikkevarer og de ønsker informasjon om det de får på bordet. Forslagene vil også rydde opp i regelverket og gjør det lettere å forholde seg til hva som er tillat og ikke, sier Listhaug.

Statsråden ga under Bryggeriforeningens årsmøte ut det første Spesialitet-merket til et norsk øl, ”Alstadberger” fra Klostergården håndbryggeri på Frosta. Hun mener forbrukerne med Regjeringens nye forslag lett kan oppsøke informasjonen om produktet.

– Dette er et øl med unik smak, brygget på norske råvarer, et skikkelig godt håndverk.  Spesialitet-merket er et informasjonsmerke for norskprodusert mat og drikke, basert på de beste lokale råvarene, særegne lokale oppskrifter og laget av stolte fagfolk, sier landbruks- og matminister Sylvi Listhaug.

Regjeringen skal også utrede gårdssalg av øl:

Formålet med utredningen er å få en EØS-rettslig vurdering av hvordan det kan åpnes for salg av alkoholholdig drikk som inneholder over 4,7 volumprosent alkohol direkte fra småskala-produsenter, samtidig som Vinmonopolordningen kan opprettholdes for salg av øvrige alkoholdrikker over 4,7 volumprosent som i dag.

Utredningen vil bli foretatt av professor Finn Arnesen og professor Fredrik Sejersted ved Senter for europarett og skal være ferdig 1. oktober 2014.

Med salg fra nisjeprodusent er det snakk om salg ved eget produksjonssted av egenprodusert alkohol som del av stedets helhetlige karakter og salgstilbud. Dette vil omfatte såkalt gårdssalg.

Lokale produsenter av alkohol (for eksempel sider eller øl) har i dag mulighet til å søke om bevilling for salg av egenproduserte drikker til og med 4,7 volumprosent alkohol. Etter alkoholloven § 3-1 har Vinmonopolet enerett til salg til forbruker av all drikk som inneholder mer enn 4,7 volumprosent alkohol. Vinmonopolet har plikt til å likebehandle leverandører og produkter, uavhengig av nasjonalitet eller opprinnelsesland. Det nasjonale monopolet på salg av alkohol er forenelig med EØS-retten så lenge det rettslig og faktisk ikke forskjellsbehandler nasjonale varer og varer fra de andre medlemslandene, dvs. favoriserer nasjonale produkter.

I tillegg utredes om en ordning hvor Vinmonopolet på produksjonsstedet står ansvarlig for salget av nisjeprodusentenes alkoholholdige drikker vil være i tråd med EØS-regelverkets krav til monopoler.

(Kilde: Pressemeldinger fra Landbruks- og matdepartementet)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s