Rykende varmt øl

Rett før jul, på julemarkedet i Augsburg i Tyskland, kom jeg over en gammel vinterfavoritt, som er så sær at du ikke vil tro det: Rykende varmt kirsebærøl!

På julemarkedet ble det varme ølet, som heter Liefmans Glühkriek, selvsagt servert som et alternativ til glühwein, som tyskerne er så glade i når det går mot jul.

På mange måter minner Liefmans Glühkriek mye om gløgg eller toddi.

Det rødlige ølet inneholder minst 150 gram kirsebær per liter, og det er krydret med blant annet kanel, anis og kryddernellik. Det oppvarmede ølet har et kraftig skum, og på smak er det både søtt og syrlig i tillegg til krydderpreget.

Jeg kjøpte naturligvis med meg en flaske hjem, og det føles selvsagt litt merkelig å måtte helle ølet i en kjele på komfyren og varme det opp før servering. Men det er altså greia med glühkriek. Ølet har en anbefalt serveringstemperatur på 70 grader! Det betyr at før du drikker ølet, må du varme det opp til det begynner å ryke av det.

Dette ølet smaker faktisk bedre varmt enn kaldt. Lar du være å varme det opp, er smaken mye flatere.

Ølet, som er laget av Liefmans i Oudenaarde i Belgia, er for øvrig holdbart i flere år, og det har et alkoholinnhold på seks volumprosent.

One comment

  1. Jørn Idar Kvig · januar 8, 2013

    Jeg synes dette er et fasinerende bytt, på mange måter. Jeg er ikke en veldig stor fan, men jeg liker bruksområdet det er ment for. Er også enig i at dette er helt klart bedre varmt enn kaldt, kaldt er det en heller ubehagelig opplevelse med mine smaksløker.

    Lik

Legg igjen en kommentar

